Descrição
The paper discusses the reconfiguration of the syllabus of Visual Arts made by the ‘artist-professor' Silvestre Peciar at Federal University of Santa Maria/RS. Therefore, the artist and the arts teacher's function in the society and the role of the syllabus in the legitimacy of powers and knowledge are discussed through the replacement of control, will and transmission as a traditional model in a complete syllabus by the proposed mutual help, dialogue, discussion and curricular action by the student. For each student there would be a self-managed and individualized syllabus. With students drawing free-will their own syllabus, the old authority of the teacher transmitter is affected. It has introduced issues regarding the relationships of power and control made in the syllabus to think about the learning of the arts in the contemporary.||O texto discute a reconfiguração do currículo de Artes Visuais da Universidade Federal de Santa Maria/RS, protagonizada pelo ‘artista-educador’ Silvestre Peciar. Pensa-se a função do artista e do arte/educador na sociedade e o papel do currículo na legitimação de poderes e saberes. Através da substituição do modelo tradicional de controle, arbítrio e transmissão num currículo pronto propõem-se a ajudamútua, diálogo, problematização e protagonismo curricular pelo educando. A cada estudante um currículo próprio, autogestionado e individualizado. Com a livreescolha do educando que desenha seu currículo, abala-se o antigo poder do professor transmissor. Levantam-se questões referentes às relações de poder e controle envolvidas no currículo para se pensar a aprendizagem da arte na contemporaneidade.