Descrição
The article investigates the performances “Massa Ré” by Elilson and "Marcha a ré” by Teatro da Vertigem and Nuno Ramos in the light of Walter Benjamin's thought. Having as a central focus the notions of temporality and city for the author, the aim is to understand how the works can be read beyond a denunciation of the setback that Brazil would experience under extreme right-wing governments (a recurring interpretation to artists and critics of both works). With Benjamin, the gesture of walking backwards loses its negative connotation and becomes a test to which the artists themselves submit themselves in order to understand and get used to other space-time vectors.||O artigo investiga as performances “Massa Ré” de Elilson e Marcha a ré” de Teatro da Vertigem e Nuno Ramos sob a luz do pensamento de Walter Benjamin. Tendo como foco central as noções de temporalidade e cidade para o autor, busca-se compreender como as obras podem ser lidas para além de uma denúncia ao retrocesso que o país viveria sob governos de extrema direita (interpretação recorrente aos artistas e críticos de ambos os trabalhos). Com Benjamin, o gesto de andar para trás perde conotação negativa e passa a ser um ensaio ao qual os próprios artistas se submetem para compreensão e costume com outros vetores espaço-temporais.