-
Debt and Punishment: the Apocalypse of the New Working Class in Fernando Bonassi’s Fiction ||Deuda y castigo: el apocalipsis de la nueva clase trabajadora en la ficción de Fernando Bonassi||Dívida e castigo: o apocalipse da nova classe trabalhadora na ficção de Fernando Bonassi
- Voltar
Metadados
Descrição
The article intends to interpret Fernando Bonassi’s work, especially his novels Subúrbio and Luxúria, as figurations of the contradictions of Brazilian capitalism after redemocratization. Bonassi’s novels move from a naturalistic tone, which seems to aim to define a social class that moves determined by the Brazilian socioeconomic reality, to a tragic and dystopic tone, in which individual decisions transform the fate of banal characters. We compare the novels of the Brazilian author with an analysis of democracy and the contemporary stage of capitalism, especially mainly based on four figures of contemporary subjectivity proposed by Antonio Negri and Michael Hardt: the indebted, the mediatized, the securitized and the represented.||El artículo pretende interpretar la obra de Fernando Bonassi, principalmente sus novelas Suburbia y Lust, como figuraciones de la contradicción del capitalismo brasileño post-redemocratización. Las novelas de Bonassi van de un tono naturalista, que parece apuntar a definir una clase social que se mueve de acuerdo con la realidad socioeconómica brasileña, a un tono trágico y distópico, en el que las decisiones individuales transforman el destino de los personajes banales. Cruzamos las novelas del autor brasileño con un análisis de la democracia y la etapa contemporánea del capitalismo, principalmente de cuatro figuras de subjetividad contemporánea propuestas por Antonio Negri y Michael Hardt: los endeudados, los mediados, los titulizados y los representados.||O artigo pretende interpretar a obra de Fernando Bonassi, principalmente seus romances Subúrbio e Luxúria, como figurações da contradição do capitalismo brasileiro pós-redemocratização. Os romances de Bonassi passam de um tom naturalista, que parece almejar definir uma classe social que se move de acordo com a realidade socioeconômica brasileira, para um tom trágico e distópico, em que decisões individuais transformam o destino de personagens banais. Cruzamos a leitura dos romances do autor brasileiro com uma análise da democracia e do estágio contemporâneo do capitalismo, principalmente a partir de quatro figuras da subjetividade contemporânea propostas por Antonio Negri e Michael Hardt: o endividado, o mediatizado, o securitizado e o representado.
ISSN
0103-183X
Periódico
Abrangência
Brazil, 1994-2019 | Brasil, 1994-2019 | Brasil, 1994-2019
Autor
Bandeira de Melo, Lucas
Data
29 de maio de 2020
Formato
Identificador
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/remate/article/view/8657538 | 10.20396/remate.v40i1.8657538
Idioma
Fonte
Remate de Males; Vol. 40 No. 1 (2020): Dossier: Of an apocalyptic tone recently adopted in democracy; 41-68 | Remate de Males; Vol. 40 Núm. 1 (2020): Dossiê: D’un ton apocalyptique adopté il y a peu dans la démocratie; 41-68 | Remate de Males; v. 40 n. 1 (2020): Dossiê: De um tom apocalíptico adotado há pouco na democracia; 41-68 | 2316-5758
Assuntos
Naturalism | Contemporary literature | Politics of literature | Naturalismo | Literatura contemporánea | Politica de la literatura | Naturalismo | Literatura contemporânea | Política da literatura
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | Texto | Text | Texto