Descrição
We are teachers in the Federal University of Goiás and for the past five years we dedicated our efforts to visual arts teacher’s education in distance teaching degrees. In this text – organized in three parts – we will share thoughts that were presented during the III International Colloquium of Education and Visualities, which took place at the Federal University of Paraiba in December 2011, departing from some ‘disturbances’ about our experience as professors/coordinators of a distance degree. In order to think about which are the disturbances and how they happen, we work with the double concept of '(de)colonialization', highlighting some contradictions, conflicts and displacements driven by a double perception of colonializing/decolonializing from the standpoint of our experience with distance education in the context of higher education at UFG.||Somos professoras da Universidade Federal de Goiás e durante os últimos cinco anos nos dedicamos à formação de professores em artes visuais em cursos de licenciatura à distância. Neste texto – organizado em três partes - compartilharemos reflexões que foram apresentadas durante o III Colóquio Internacional Educação e Visualidades, celebrado na Universidade Federal da Paraíba em dezembro de 2011, a partir de alguns ‘incômodos’ em relação a nossa experiência como docentes/coordenadoras de um curso à distancia. Para pensar quais e como se dão estes incômodos trabalhamos com a ideia simultânea de ‘(des) colonização’, destacando algumas contradições, conflitos e deslocamentos provocados pela dupla percepção de colonizar/descolonizar a partir da nossa experiência com a educação à distância no contexto do ensino superior na UFG.