Descrição
Educational policies are formulated by the Ministry of Education and, once created, they become a social commitment for the responsible bodies. Our study points out the role of the university when implementing a degree course in Education in the Field, whose responsibility is to include the subjects of the field and ensure their permanence in that space. Therefore, it is asked: When guaranteeing the entrance of academics to the university, is there a guarantee of permanence? Is the inclusion discourse questioned within the university? How has the university ensured these inclusion policies? In this sense, our study is based on the defense of Rural Education as a human and social right. It is considered that the university fulfills its role in the inclusion of these subjects, but does not guarantee their permanence in this space, therefore the right is guaranteed, with the inclusion discourse, but the action is segregating and excluding.||As políticas educacionais são formuladas pelo Ministério de Educação e, uma vez criadas, tornam-se um compromisso social para as instâncias responsáveis. Nosso estudo aponta o papel da universidade ao implantar um curso de licenciatura em Educação do Campo, cuja responsabilidade é incluir os sujeitos do campo e garantir a sua permanência nesse espaço. Para tanto, indaga-se: Ao garantir o ingresso dos acadêmicos na universidade, há a garantia de permanência? O discurso da inclusão é questionado no seio da universidade? Como a universidade tem garantido essas políticas de inclusão? Nesse sentido, nosso estudo tem base na defesa da Educação do Campo como direito humano e social. Considera-se que a universidade cumpre o seu papel na inclusão desses sujeitos, mas não garante a sua permanência nesse espaço, portanto assegura-se o direito, com o discurso da inclusão, mas a ação é segregadora e excludente.