Descrição
We analyzed, through of the results obtained in the application of the Teste 2 of the Provinha Brasil 2011 and of an matrix of competence in oral reading fluency, the performance of learners in the oral reading fluency and its convergence with the performance in the Provinha Brasil. As corpus, we take four stories without images so that students, of 2nd year of elementary school at a municipal school in Aracaju, made oral reading. During the analysis, we correlated the competence in oral reading fluency developed by students, and verified by matrix proposed in this study, with the results obtained in Test 2 of the Provinha Brasil 2011. We conclude that the links between the matrix of competence in oral reading fluency in conjunction with the reference matrix of the Provinha Brasil 2011 allows significantly contribute to the improvement of communicative competence and literacy of the learner student.||Analisamos, por meio dos resultados obtidos na aplicação do Teste 2 da Provinha Brasil 2011 e de uma matriz de competência de fluência em leitura oral, o desempenho dos alfabetizandos na fluência em leitura oral e sua convergência com o desempenho na Provinha Brasil. Como corpus, tomamos quatro histórias sem imagens para que alunos, do 2º ano do ensino fundamental de uma escola municipal de Aracaju, fizessem a leitura oral. Durante a análise, correlacionamos a competência de fluência em leitura oral desenvolvida pelos alunos, e verificada por meio da matriz proposta neste estudo, com os resultados obtidos no Teste 2 da Provinha Brasil 2011. Concluímos que a articulação entre a matriz de competência de fluência em leitura oral em conjunto com a matriz de referência da Provinha Brasil 2011 permite contribuir significativamente para o aprimoramento da competência comunicativa e letramento do aluno alfabetizando.