Descrição
This paper proposes a dialogue between the fields of Digital History and Communication for Social Transformation (CCS), in the analysis of the electronic game “Huni Kuin: Yube Baitana”. Our objective is to verify how the history of the culture and identities of the Kaxinawá indigenous people – or Huni Kuin, as they call themselves – is narrated. To do this, we start from a qualitative approach, using the exploratory analysis technique based on the recording and representation in the game of: 1) Stories and myths; 2) Traditional art; 3) Cultural soundtrack; 4) Mythical figures and supernatural beings; 5) Huni Kuin language. Among the main results, we highlighter the convergences between the fields of Digital History and CCS to understand processes of preserving memory and cultural identity, innovation and dissemination of knowledge.||Este trabajo propone un diálogo entre los campos de la Historia Digital y la Comunicación para la Transformación Social (CCS), en el análisis del juego electrónico “Huni Kuin: Yube Baitana”. Nuestro objetivo es verificar cómo se narra la historia de la cultura y las identidades del pueblo indígena Kaxinawá – o Huni Kuin, como ellos mismos se llaman. Para eso, partimos de un enfoque cualitativo, utilizando la técnica de análisis exploratorio basado en el registro y representación en el juego de: 1) Historias y mitos; 2) arte tradicional; 3) Banda sonora cultural; 4) Figuras míticas y seres sobrenaturales; 5) Lengua Huni Kuin. Entre los principales resultados destacan las convergencias entre los campos de la Historia Digital y la CCS en un intento de comprender los procesos de preservación de la memoria y la identidad cultural, la innovación y la difusión del conocimiento.||Este trabalho propõe um diálogo entre os campos da História digital e da Comunicação para a Transformação Social (CCS), na análise do jogo eletrônico “Huni Kuin: Yube Baitana”. Nosso objetivo é verificar de que forma a história da cultura e identidades do povo indígena Kaxinawá – ou Huni Kuin, como eles próprios se denominam – é narrada. Para isso, partimos de uma abordagem qualitativa, fazendo uso da técnica de análise exploratória a partir do registro e representação no jogo de: 1) Histórias e mitos; 2) Arte tradicional; 3) Trilha sonora cultural; 4) Figuras míticas e seres sobrenaturais; 5) Língua Huni Kuin. Entre os principais resultados, destacam-se as convergências entre os campos da História Digital e da CCS na tentativa de compreensão de processos de preservação da memória e identidade cultural, inovação e disseminação do conhecimento.