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Dialogues between literary and visual art – Lygia Clark: live lines, possible dialogues||Diálogos entre arte literario y arte visual – lygia clark: líneas vivas, posibles diálogos||Diálogos entre a arte literária e arte visual: Lygia Clark: linhas vivas diálogos possíveis
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Metadados
Descrição
The article is an excerpt from a qualitative research (2017-20190) on the role of literature / art in the formation of the child's authoring and reading attitude. In this section, we present a proposal for the verbal-visual reading of verbal-signs and visual-signs in relation, with the corpus of the book Lygia Clark: Live Lines. As a methodological procedure, the dialogical relations of the text in their verbo visuality are analysed to reveal the possibilities of expanding the meanings produced by the text and reading. It is theoretically supported by authors like Bakhtin (2012); Vigotski (2010); Ponzio (2012); Goulart (2009); Kramer (2001) and others. It is considered that Lygia Clark's (1968) propositional art can favour the exploration of verb-visual text by children, inserting them in verb-visual reading. Possible ways for reading the verb-visual text are pointed out, fundamental for the constitution of the child as a reading subject. It is concluded that the exploration of the book Lygia Clark: live lines creates possibilities for children to appropriate the literary and visual art that contribute to the reading formation. ||El artículo es parte de una investigación cualitativa (2017-20190) sobre el papel de la literatura / arte en la formación de la actitud de autoría y lectura del niño. En esta sección, presentamos una propuesta para una lectura verbal-visual de signos verbales y signos visuales en relación, con el corpus del libro Lygia Clark: Live Lines. Como procedimiento metodológico, las relaciones dialógicas del texto en su visualidad verbal se analizan para revelar las posibilidades de ampliar los significados producidos por el texto y la lectura. Teóricamente es apoyado por autores como Bakhtin (2012); Vigotski (2010); Ponzio (2012); Goulart (2009); Kramer (2001) y otros. Se considera que el arte proposicional de Lygia Clark (1968) puede favorecer la exploración del texto verbal-visual por parte de los niños, insertándolos en la lectura verbal-visual. Se señalan posibles caminos para la lectura del texto verbal-visual, fundamental para la constitución del niño como sujeto de lectura. Se concluye que la exploración del libro Lygia Clark: líneas en vivo crea posibilidades para que los niños se apropien del arte literario y visual que contribuye a la formación de la lectura. ||O artigo é um recorte de uma pesquisa qualitativa (2017-20190) sobre a o papel da literatura/arte na formação da atitude autora e leitora da criança. Neste recorte apresenta-se uma proposta de leitura verbo-visual de signos-verbais e signos-visuais em relação, tendo como corpus o livro Lygia Clark: Linhas vivas. Como procedimento metodológico, analisam-se as relações dialógicas do texto em sua verbovisualidade para desvelar as possibilidades de ampliação dos sentidos produzidos pelo texto e pela leitura. Apoia-se teoricamente em autores como Bakhtin (2012); Vigotski (2010); Ponzio (2012); Goulart (2009); Kramer (2001) e outros. Considera-se que a arte propositiva de Lygia Clark (1968) pode favorecer a exploração do texto verbo-visual pelas crianças, inserindo-as na leitura verbo-visual. São apontados possíveis caminhos para a leitura do texto verbo-visual, fundamental para a constituição da criança como sujeito leitor. Conclui-se que a exploração do livro Lygia Clark: linhas vivas cria possibilidades de as crianças se apropriarem da arte literária e visual que contribui para a formação leitora.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Esteves Bortolanza, Ana Maria
Data
5 de outubro de 2020
Formato
Identificador
https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/16640 | 10.5585/eccos.n53.16640
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2020 EccoS – Revista Científica | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
Fonte
EccoS – Revista Científica; n. 53: Dossiê Educação, Estética e Sensibilidades; e16640 | 1983-9278 | 1517-1949
Assuntos
Education | Literature | Art | Verbo-visual reading | Verb textual verbiage. | Educación | Literatura | Arte | Lectura verbal visual | Verbo-visualidad textual.] | Educação | Literatura o-visual | Arte | Leitura verbovisual | . Verbovisualidade textual.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion