Descrição
Upon the application of the figurative-procedural model, in this article, we focus on the Afro-Bahian musical band and carnival group Olodum as heuristic of the correlations between culture, politics and economics. These are triangulations through which the group has achieved national and international recognition for its recreational-artistic presentations. We discuss how, in this aesthetical presentations, policies of meaning were engaged with human rights and black cultural identities and expressions as well. Along the text, identity propositions of this cultural association are discussed in the light of the position Olodum has in the ethno-popular field, social realm in which properties of scarceness and affluence become accomplices.Keywords: identities, Olodum, staging, ethno-popular field, policies of meaning, scarceness cultures, affluence cultures.||Mediante a aplicação do modelo figurativo-processual, focaliza-se o bloco carnavalesco afro-baiano e banda musical Olodum como heurístico das correlações entre cultura, política e economia. Por essas triangulações se conferiu visibilidade nacional e transnacional a encenações lúdico-artísticas. Encenações em que políticas de significados estavam empenhadas com os direitos humanos e também com a promoção de expressões culturais negras. Neste artigo, problematizam-se as proposições identitárias dessa instituição cultural à luz da posição assumida pelo Olodum no campo etnopopular, espaço social em que se dá a cumplicidade entre propriedades de culturas de escassez e culturas de afluência.Palavras-chave: identidade, Olodum, campo etnopopular, políticas de significado, culturas de escassez, culturas de afluência.