Descrição
The text presents part of an investigation being developed in the Graduate Program in Art and Visual Culture at the Federal University of Goiás. Data was produced in a public school in Goiânia, Goiás, with 3 rd graders from Elementary School. This paper discusses different school narratives that somehow are constituted as disciplining mechanisms and producers of gender and sexuality. It focuses the constitution of masculinities through cultural artifacts at school, trying to understand how the institution heteronormative discourses influence social relations. The poststructuralist perspective associated to visual culture principles grounds the theoretical framework of this investigation.||Este texto apresenta um recorte de pesquisa sendo desenvolvida no Programa de Pós-Graduação em Arte e Cultura Visual da Universidade Federal de Goiás. Os dados foram produzidos em uma escola da rede pública de Goiânia, Goiás, com estudantes do 3º ano do Ensino Fundamental. O texto discute diferentes narrativas escolares que, de alguma maneira, constituem-se como mecanismos disciplinadores e produtores de gênero e sexualidade. Tem como foco a constituição de masculinidades através de artefatos culturais presentes na escola, buscando entender como os discursos heteronormativos da instituição influenciam os relacionamentos sociais. A perspectiva pós-estruturalista associada a princípios da cultura visual sustenta os referenciais teóricos da pesquisa.