Descrição
Considering the movie "Eat Me" by Lygia Pape – a reference piece for the experimen-tal Brazilian art of the 70s, and accused of moral assault during the civil-military dic-tatorship – this essay elaborates a dialogue between the conceptual relationship of
eating and desire, transmuted into political and poetic activity by the artist, where the
connections to the cannibalistic theory of Oswald, the conceptualization of the mouth-machine desiring in Deleuze/Guattari, and the "eating" as a practice of symbolic re-sistance in Agamben share space with feminist debates in the national level and its
reverberations in artistic practice.||A partir do filme “Eat Me”, de Lygia Pape – obra referencial no que tange a arte bra-sileira experimental da década de 70, e censurada por acusações de atentado a mo-ral durante a ditadura civil-militar – o presente ensaio discorre sobre as relações en-tre comer e desejo, transmutadas em atividade político-poética pela artista, onde às
conexões com a teoria antropofágica de Oswald, a conceptualização da boca como
máquina-desejante de Deleuze/Guattari, o “comer” como prática de resistência sim-bólica em Agamben, dividem espaço com os debates feministas no âmbito nacional,
e sua reverberação na prática artística.