-
Editorial||Editorial||Editorial
- Voltar
Metadados
Descrição
It is not difficult to note that the 1960s in Brazil was marked by great effervescence in popular music production, with emphasis on the consolidation of bossa nova, the production of instrumental music groups with a focus on jazz-oriented improvisation, the emergence of programs musicals on television, the popularization of the young guard, the emergence of song festivals, the approximation of popular songs to political debates and the emergence of musical tropicalism. Equally noteworthy is the fact that all this production was accompanied by a wide debate in society, which, in turn, also stimulated the appearance of academic works on this repertoire. Thus, it is perhaps not an exaggeration to say that the various agents linked to popular music of the 1960s, as well as their artistic and critical production, have become a kind of canon of studies in popular music in Brazil.||No es difícil notar que la década de 1960 en Brasil estuvo marcada por una gran efervescencia en la producción de música popular, con énfasis en la consolidación de la bossa nova, la producción de grupos de música instrumental con un enfoque en la improvisación de orientación jazzística, el surgimiento de programas musicales en televisión, la popularización de la guardia joven, el surgimiento de los festivales de canciones, la aproximación de las canciones populares a los debates políticos y el surgimiento del tropicalismo musical. Igualmente destacable es el hecho de que toda esta producción estuvo acompañada de un amplio debate en la sociedad, que, a su vez, estimuló también la aparición de trabajos académicos en este repertorio. Así, quizás no sea exagerado decir que los diversos agentes vinculados a la música popular de los años sesenta, así como su producción artística y crítica, se han convertido en una especie de canon de estudios de la música popular en Brasil.||Não é difícil notar que a década de 1960 no Brasil foi marcada por grande efervescência na produção em música popular, com destaque para a consolidação da bossa nova, a produção dos grupos de música instrumental com foco na improvisação de orientação jazzística, o surgimento de programas musicais na televisão, a popularização da jovem guarda, a emergência dos festivais da canção, a aproximação da canção popular com os debates políticos e a eclosão do tropicalismo musical. Igualmente digno de nota é o fato de que toda essa produção foi acompanhada por um amplo debate na sociedade, o que, por sua vez, estimulou também o surgimento de trabalhos acadêmicos sobre esse repertório. Assim, talvez não seja exagero afirmar que os diversos agentes ligados à música popular dos anos 1960, bem como sua produção artística e crítica, tornaram-se uma espécie de cânone dos estudos em música popular no Brasil.
ISSN
2316-7858
Periódico
Abrangência
Brazil; Contemporary | Brasil; Contemporáneo | Brasil; Contemporâneo
Autor
Ulhôa, Martha | Santos, Rafael dos | Machado, Adelcio Camilo
Data
26 de agosto de 2018
Formato
Identificador
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/muspop/article/view/13132 | 10.20396/muspop.v5i2.13132
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2018 Martha Ulhôa, Rafael dos Santos, Adelcio Camilo Machado
Fonte
Música Popular em Revista; Vol. 5 No. 2 (2018); 1-2 | Música Popular em Revista; Vol. 5 Núm. 2 (2018); 1-2 | Música Popular em Revista; v. 5 n. 2 (2018); 1-2 | 2316-7858
Assuntos
Música | Música popular | Editorial | Music | Popular music | Editorial | Música | Música Popular | Editorial
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | Text | Texto | Texto