Descrição
The article is divided into three parts. Through examples from twentieth century Scandinavian visual arts education the first part “Epistemological inquiries”, discusses how the historical and social construction of dominant modem strategies of vision has occurred. The second part “Experimentalist redescriptions” employs poststructuralist and feminist thinking about visual culture in an attempt to explore alternative understandings of visual education. In the third part “Educations of vision in late modernity” socialization and self creation are proposed as two different, but supplementary, educational functions which contemporary visual education inspired by epistemological and experimentalist approaches should aim to fulfill.Keywords: Epistemological inquires, experimentalist redescriptions, visual culture education ||Este artigo está organizado em três partes. Através de exemplos do século XX na educação das artes visuais na Escandinávia, a primeira parte, “Indagações Epistemológicas”, discute como a construção histórica e social de estratégias modernas dominantes de visão ocorreram. A segunda parte, “Redescrições Experimentalistas”, utiliza o pensamento pós-estruturalista feminista sobre cultura visual numa tentativa de explorar compreensões alternativas de cultura visual. Na terceira parte, “Educações da Visão na Modernidade Tardia”, socialização e auto criação são propostas como duas funções educacionais diferentes, mas, suplementares, nas quais a educação visual contemporânea inspirada em abordagens epistemológicas e experimentalistas buscaria cumprir essa meta.Palavras-chave: Indagações epistemológicas, redescrições experimentalistas, educação da cultura visual