Descrição
Egon Schiele, in his self-portraits, investigates, with a careful and extremely critical view, the psychological and emotional and produces an extense work in 10 years. The ambiguities and the many transformations in which he submits himself allow him to trace parallels between his work and the trickster, a mythic figure who transits between borderlines, crossing its boundaries, trick-player/deceiver, the cheater, an entity of multiple forms. This article aims to study the nude self-portrait of Schiele from 1910, analyze it e clarify possible similarities found from the comparison between him and the six characteristics from the multicultural and multiformal Trickster created by William Hynes and presented in the chapter Mapping Trickster Characteristics from the book Mythical Trickster Figures.Keywords: Egon Schiele, trickster, analysis of images||Egon Schiele, em seus autorretratos, investiga, com um olhar cuidadoso e extremamente crítico, o psicológico e o emocional e produz extensa obra em 10 anos. As ambiguidades e as várias transformações a que se sujeita permitem traçar paralelos entre suas obras e o trickster, mítica figura que transita entre fronteiras, cruzando seus limites, o trapaceiro, uma entidade de múltiplas formas. Este artigo visa estudar o Autorretrato nu de Schiele de 1910, analisá-lo e esclarecer possíveis semelhanças encontradas a partir da comparação entre ele e as seis características do multicultural e multiformal trickster criadas por William Hynes e presentes no capítulo Mapping trickster characteristcs do livro Mythical Trickster Figures.Palavras-chave: Egon Schiele, trickste