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Epistemological fundamentals of the relationship between work and education||FUNDAMENTOS EPISTEMOLÓGICOS DA RELAÇÃO TRABALHO E EDUCAÇÃO
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Metadados
Descrição
The relationship between work and education emerged in the beginnings of humanity and the interference of one factor over the other constitutes a bond of identity that makes them inseparable. However, this relationship evolved over time and several factors began to influence it and other aspects to be influenced. The objective of this article was to identify the epistemological foundations of the relationship between work and education and to understand the advances of neoliberal policies in the educational field. The study based on the field of human and social sciences, used the bibliographic survey that made it possible to deepen the field of research about the relationship work and education, having as main authors Mariano Fernandez Enguita and Dermeval Saviani, in addition to authors who discuss this relationship in the neoconservative context, such as Gaudêncio Frigotto, Pablo Gentili, Laura Tavares Soares and Martin Carnoy. It was concluded that capitalism has effectively re-signified the relationship between work and education, making society more unequal and miserable. Education in neoliberal molds is opposed to an intellectual, human, practical and citizen training, which is one of the main challenges faced today. In short, such policies accentuate the characteristics of a dual education system and make teaching, teaching work and school establishments even more precarious.||A relação trabalho e educação surgiu nos primórdios da humanidade e as interferências de um fator sobre o outro constituem um vínculo de identidade que os tornaram inseparáveis. No entanto, essa relação evoluiu temporalmente e diversos fatores passaram a influenciá-la e outros aspectos a serem influenciados. O objetivo do presente artigo foi identificar os fundamentos epistemológicos da relação trabalho e educação e compreender os avanços das políticas neoliberais no campo educacional. O estudo fundamentado no campo das ciências humanas e sociais, utilizou o levantamento bibliográfico que possibilitou aprofundar o campo de pesquisa acerca da relação trabalho e educação, tendo como principais autores Mariano Fernandez Enguita e Dermeval Saviani, além de autores que discutem tal relação no contexto neoconservador, como Gaudêncio Frigotto, Pablo Gentili, Laura Tavares Soares e Martin Carnoy. Concluiu-se que o capitalismo ressignificou de maneira efetiva a relação trabalho e educação, tornando a sociedade mais desigual e miserável. A educação nos moldes neoliberais contrapõe-se a uma formação intelectual, humana, prática e cidadã, sendo este um dos principais desafios enfrentados na atualidade. Em suma, tais políticas acentuam as características de um sistema de educação dual e precarizam ainda mais o ensino, o trabalho docente e os estabelecimentos escolares.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Corrêa Filho, Itamar de Oliveira | Paixão, Jairo Antônio da
Data
24 de janeiro de 2024
Formato
Identificador
https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/46325 | 10.35699/2238-037X.2023.46325
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2023 Trabalho & Educação | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Fonte
Trabalho & Educação; Vol. 32 No. 3 (2023); 61-79 | Trabalho & Educação; Vol. 32 Núm. 3 (2023); 61-79 | Trabalho & Educação; Vol. 32 No 3 (2023); 61-79 | Trabalho & Educação; v. 32 n. 3 (2023); 61-79 | 2238-037X | 1516-9537
Assuntos
Trabalho | Educação | Neoliberalismo | Work | Education | Neoliberalism
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion