-
ETHICAL & AESTHETIC FORMATION IN ELEMENTARY EDUCATION: UNDERSTANDINGS AND IMPLICATIONS FOR TEACHER’S ACTIONS||LA FORMACIÓN ÉTICO-ESTÉTICA EN LA EDUCACIÓN PRIMARIA: COMPRENSIÓN E IMPLICACIONES PARA LA ENSEÑANZA||FORMAÇÃO ÉTICO-ESTÉTICA NO ENSINO FUNDAMENTAL: COMPREENSÕES E IMPLICAÇÕES AO FAZER DOCENTE
- Voltar
Metadados
Descrição
This paper addresses the understanding of a group of educators about ethical-aesthetic formation in the school. Its objective is to analyze how early childhood and elementary school teachers of a school in Porto Alegre, in the Brazilian state of Rio Grande do Sul, understand the ethical-aesthetic education of their students, and the possible implications of this understanding. The theoretical framework was based on the concepts of education, ethics, and aesthetics. The technique of content analysis was used to interpret the data, and the research results were categorized into four thematic axes: education as integral formation for well-being; ethical formation and the common good; aesthetic perception and creative imagination; and pedagogical practices and ethical-aesthetic formation. The research shows that ethical-aesthetic formation is the subject of reflection and action by educators, but there is a gap between theoretical conception, planning and pedagogical practice.||Este artículo aborda la comprensión de un grupo de educadores acerca de la formación ético-estética en la escuela. Su objetivo es analizar cómo los docentes de Educación Infantil y Primeros Años de Educación Primaria, de un colegio de Porto Alegre, RS, entienden la formación ético-estética de los estudiantes, y cuáles son las posibles implicaciones de esta comprensión. El marco teórico se basó en la discusión de los conceptos de educación, ética y estética. La interpretación de los datos siguió la técnica del análisis de contenido, y se categorizaron en cuatro ejes temáticos: la educación como formación integral para el buen vivir; formación ética y bien común; percepción estética e imaginación creativa; prácticas pedagógicas y formación ético-estética. La investigación retrata que la formación ético-estética es objeto de reflexión y acción por parte de los educadores, pero existe una brecha entre la concepción teórica, la planificación y la práctica pedagógica.||Este artigo, aborda a compreensão de um grupo de educadores sobre a formação ético-estética na escola. Seu objetivo consiste em analisar como os professores da Educação Infantil e dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental, de um Colégio de Porto Alegre, RS, compreendem a formação ético-estética dos seus estudantes e quais as possíveis implicações dessa compreensão para o próprio fazer docente. O referencial teórico orienta-se na discussão dos conceitos de educação, ética e estética. A interpretação dos dados seguiu a técnica da análise de conteúdo e os resultados da pesquisa foram categorizados em quatro eixos temáticos: educação como formação integral para o bem viver; formação ética e bem comum; percepção estética e imaginação criadora; práticas pedagógicas e formação ético-estética. A pesquisa evidencia que a formação ético-estética é objeto de reflexão e ação dos educadores, porém existe um hiato entre a concepção teórica, o planejamento e a prática pedagógica.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Oliveira da Silva, Ana Paula | Casagrande, Cledes Antonio | Trezzi, Clóvis
Data
13 de dezembro de 2022
Formato
Identificador
https://periodicos.univali.br/index.php/rc/article/view/18872 | 10.14210/contrapontos.v22n2.p89-107
Idioma
Editor
Direitos autorais
Fonte
Revista Contrapontos; Vol. 22 No. 2 (2022): Demanda Contínua; 89-107 | Revista Contrapontos; v. 22 n. 2 (2022): Demanda Contínua; 89-107 | 1984-7114 | 1519-8227
Assuntos
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion