-
Euclides da Cunha and the local colour: the painting of the history of Canudos||Euclides da Cunha e a cor local: a pintura da história de Canudos
- Voltar
Metadados
Descrição
Published in 1902, Euclides da Cunha’s work Os sertões became a classic of reflection and interpretation of the Brazilian reality and led to the development of an extensive critical and analytical fortune. Therefore, the purpose of this article is to offer another possible way of reading his writings from the standpoint of the narrative feature called local colour. Although often associated with the issue of nationality, the local colour also has other implications and textual effects that are related to the imagery dimension of the narrative. From the criteria of nationality and textual visibility, I will seek to investigate not only the Euclides’ writings, but also part of his critical fortune throughout the twentieth century. I intend to propose, as a hypothesis, that the local colour is a distinguish part of the discursive field that comprises not only the Euclidean writings, but is also perceptible in the evaluations of its commentators. In turn, the presence of the local colour allows to suggest the importance of the imagery investment in the author’s prose and to identify a specific topos in the critical fortune of his work.||Publicada em 1902, a obra Os sertões, de Euclides da Cunha, tornou-se um clássico da reflexão e interpretação da realidade brasileira e, por extensão, ensejou o desenvolvimento de uma extensa fortuna crítica e analítica. O objetivo desse artigo é sugerir, pois, uma chave de leitura adicional que consiste em refletir sobre a produção euclidiana a partir do recurso narrativo da cor local. Embora amiúde associada à questão da construção da nacionalidade, o mecanismo da cor local dispõe igualmente de outras implicações e efeitos textuais que dizem respeito à dimensão imagética da narrativa. A partir dos critérios da nacionalidade e da visibilidade textual, procura-se investigar não somente a produção de Euclides, mas também parte de sua fortuna crítica ao longo do século XX. Como hipótese, então, sugere-se que a cor local é parte constitutiva do campo discursivo que compreende não somente a escrita euclidiana, mas também é perceptível nas avaliações de seus comentadores. Por sua vez, a presença do critério da cor local permite sugerir a importância do investimento imagético na prosa do autor e identificar um topos específico na fortuna crítica relativa à produção euclidiana.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Cardoso, Eduardo Wright
Data
19 de julho de 2018
Formato
Identificador
https://seer.ufrgs.br/index.php/anos90/article/view/70873 | 10.22456/1983-201X.70873
Idioma
Editor
Direitos autorais
Copyright (c) 2018 Anos 90
Fonte
Anos 90; Vol. 25 No. 47 (2018); 279-304 | Anos 90; v. 25 n. 47 (2018); 279-304 | 1983-201X | 0104-236X
Assuntos
Euclides da Cunha | Cor local | Retórica pictórica | Escrita da história | História | Historiografia | escrita da história | Euclides da Cunha | Local colour | Pictorial rhetoric | Writing of history
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion