Descrição
We discuss in this essay experiences of international academic mobility of four young students from a community university in southern Brazil. The objectives sought here are the result of questions that take the form of the following questions: What motivations led them to study abroad and what did these experiences mean? It is a cut of a larger qualitative research, conducted through interviews, considering the pre-trip flirting and the dive during. For the analysis, we use the theoretical-methodological framework of the Grounded-Theory. Experiences have been marked by sensitive issues involving desire, dreams, determination, fears, and loneliness. We show the relevance of interpersonal relationships in overcoming difficult moments experienced during the exchange.||Abordamos neste ensaio experiências de mobilidade acadêmica internacional de quatro jovens estudantes de uma universidade comunitária do sul do Brasil. Os objetivos aqui pretendidos resultam de problematizações que assumem a forma das seguintes questões: Que motivações os levaram a estudar no exterior e como significaram essas experiências? Trata-se de um recorte de uma pesquisa maior, de natureza qualitativa, realizada através de entrevistas, considerando-se os flertes do antes da viagem e o mergulho do durante. Para as análises, servimo-nos do referencial teórico-metodológico da Grounded-Theory. As experiências mostraram-se marcadas por questões sensíveis que envolvem desejo, sonhos, determinação, medos e solidão. Evidenciamos a relevância das relações interpessoais na superação de momentos difíceis experienciados durante o intercâmbio.