Descrição
This paper discusses possible interlocutions between City of God - a feature fiction film directed by Fernando Meirelles in 2002 - and documentaries News from a Private War, directed by João Moreira Salles in 1999 and Falcon, boys of drug traffic, directed by rapper MV Bill and his agent and producer Celso Athayde in 2006. The paper compares different ways in which a fiction and two documentaries express different "appropriations of the mechanisms of producing visual expression" about Brazilian contemporary social inequality, which is perversely associated with violence and parallel powers that are active in favelas and peripheric neighborhoods. || Este trabalho discute as interlocuções possíveis entre Cidade de Deus - filme ficcional dirigido por Fernando Meirelles em 2002 - e os documentários Notícias de uma guerra particular, dirigido por João Moreira Salles em 1999 e Falcão, meninos do tráfico, dirigido pelo rapper MV Bill e seu agente e produtor Celso Athayde em 2006. O trabalho compara as diferentes formas pelas quais uma ficção e dois documentários revelam diferentes"apropriações dos mecanismos de produção de expressão visual" sobre as desigualdades sociais contemporâneas no Brasil, que são perversamente associadas à violência e aos poderes paralelos que atuam nas favelas e bairros das periferias.