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Fashion, photography and affective memory in Seydou Keïta (1948-1962)||Moda, fotografia e memória afetiva em Seydou Keïta (1948-1962)
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Metadados
Descrição
This work is based on photographs of Seydou Keïta produced between 1948 and 1962 (second stage of his photos, after the initial period of 1935-1948) in a photographic study in Bamako, Mali. Faced with a lens loaded with affections, the photographic dynamics is part of a kind of aesthetic and social game that opens up compositional aspects (framing, distance, background, pose, gesture) and ethnographic aspects in a refined work of reframing colonial and fashion influences western and African staged in the studio portraits. The ‘fascination with the modern’ and ancestral dignity emerge in aesthetic ‘fusions’ in a refined gesture of photographic organization that delimit the social image between the ‘creative reappropriation’ of European styles and the reenergization of African dress traditions. The series of photographs chosen here embraces the compositional characteristic of Keïta’s portraits, establishing an active correspondence in the transmission of genealogies, in the multiplicity of cultural references, and in the staging of fashion as an aspect of discursive narrativization of the personal ethnicity.||Este trabalho parte das fotografias de Seydou Keïta produzidas entre os anos de 1948 e 1962 (segunda etapa da sua realização, posterior ao período inicial, de 1935 a 1948) em um estúdio em Bamako, no Mali. Diante de uma lente carregada de afetos, a dinâmica fotográfica se insere em uma espécie de jogo estético e social que franqueia aspectos compositivos (enquadramento, distância, fundo, pose, gesto) e etnográficos em um refinado trabalho de ressignificação das influências coloniais e das modas ocidental e africana encenadas nos retratos de estúdio. O fascínio pelo moderno e a dignidade ancestral surgem em fusões estéticas, de um apurado gesto de organização fotográfica que delimita a imagem social entre reapropriação criativa de estilos europeus e reenergização das tradições indumentárias africanas. A série de fotografias aqui apresentada abraça a característica composicional dos retratos de Keïta, estabelecendo uma ativa correspondência entre a transmissão de genealogias, a multiplicidade de referências culturais e a encenação da moda como um aspecto de narrativização discursiva, da autoafirmação da etnicidade pessoal.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Teixeira, Rafael Tassi
Data
1 de dezembro de 2020
Formato
Identificador
https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/1240 | 10.26563/dobras.i30.1240
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2020 Rafael Tassi Teixeira
Fonte
dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda; n. 30 (2020); 181-203 | 2358-0003 | 1982-0313
Assuntos
Photography | African fashion | Ethnicity | Seydou Keïta | Fotografia | Moda Africana | Etnicidade | Seydou Keita
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion