Descrição
The objective is to analyze the representations of fat female and male bodies in plus size clothing brands, observing the divergences and similarities that act on the identity avenue of size when crossed with that of gender. To this end, posts from the Instagram profiles of four plus-size brands were analyzed: Flaminga, Mais Pano, Kauê Plus Size and Tjama, based on Erving Goffman’s (1979) concept of gender “hyper-ritualization”, the history of the representation of the fat body and intersectional perspectives. The analyses reveal that even though there is an intersection of size and gender identity, it is possible to conclude that the fat models represented in most of the brands still reproduce gender stereotypes and do not explore the other crossings of corporealities, except when these crossings are in the general discourse of the brands.||O objetivo é analisar as representações dos corpos gordos femininos e masculinos nas marcas de roupas plus size, observando as divergências e as semelhanças que atuam sobre a avenida identitária de tamanho quando cruzada com a de gênero. Para tanto, é realizada uma análise de posts dos perfis do Instagram de quatro marcas plus size: Flaminga, Mais Pano, Kauê Plus Size e Tjama, com base no conceito de "hiper-ritualização" de gênero de Erving Goffman (1979), a história da representação do corpo gordo e as perspectivas interseccionais. As análises revelam que mesmo havendo um cruzamento identitário de tamanho e gênero, é possível concluir que os modelos gordos representados na maioria das marcas ainda reproduzem estereótipos de gênero e não exploram os outros atravessamentos das corporalidades, exceto quando esses atravessamentos estão no discurso geral das marcas.