Descrição
This article has as objective to analyze the differences between classical fiction and the novel fiction, not only about what as a technical manner that compose textually each one, but mainly the literaly extra elements that support the composition of script, characters, time, space and moral function. For this, the literaly extra elements, which give assistance to art, especially, literary, will be analyzed in a chronological, social, cultural and epistemological development. In this sense, the human being position will also be addressed, which, at first, is fixed on the basis of references and ideals, and then, after tumultuous breaks, it is fragmented and abandoned with slippery references that modernity brings. ||O presente artigo tem como objetivo analisar as diferenças entre a ficção clássica e a ficção do romance, não só de forma técnica sobre o que a compõe textualmente cada uma, mas principalmente, os elementos extraliterários que embasam composição de enredos, personagens, tempo, espaço e função moral. Para isso, os elementos extraliterários que aparam a arte, sobretudo, a literária, será analisado num desenvolvimento cronológico, social, cultural e epistemológico. Nesse sentido, será igualmente abordada a posição do ser humano, que, num primeiro momento, está sobre a base de referências fixas e ideais, e, posteriormente, após tumultuosas rupturas, encontra-se fragmentado e órfão com escorregadias referências que a modernidade traz.