Descrição
It presents education and, in particular, production of common and heterogeneous knowledge at school as a human and social right, especially for children. It thinks of childhood not only as a generational category, but also as a condition of experience and denotes the reception of children in the world and an experience as meanings of education. It brings a research with a cartographic perspective conducted out together 41 (forty-one) children and 06 (six) teachers in the early years of elementary school and from fragments that emphasize the difference between the espionage and the production of common and heterogeneous knowledge at school. Thus, it questions the conduct of research in education on children and reflects on the production of knowledge with children at school. It points to the resignification of access to education and the struggle for this right.||Apresenta a educação e, em específico, a produção do conhecimento comum e heterogêneo na escola, como direito humano e social, sobretudo, das crianças. Pensa a infância não só como categoria geracional, mas também como condição da experiência e denota a recepção das crianças ao mundo e a experiência como sentidos da educação. Traz uma pesquisa com perspectiva cartográfica realizada junto a 41 (quarenta e uma) crianças e 06 (seis) professoras dos anos iniciais do Ensino Fundamental e destaca fragmentos que enfatizam a diferença entre a espionagem e a produção do conhecimento comum e heterogêneo na escola. Dessa forma, questiona a realização de pesquisas em educação sobre crianças e reflete acerca da produção de conhecimento com as crianças na escola. Aponta outros modos de pensar o acesso à educação e a luta por este direito.