-
From playing, desecration and jerry – rigging to a subversive special education||De juegos, profanaciones y trucos – por una educación especial subversiva||De jogos, profanações e gambiarras – por uma educação especial subversiva
- Voltar
Metadados
Descrição
Starting from the conception of language that reinforces the thinking of Freud and Lacan, the present article proposes to think about the subject of special education= and the knowledge involved in the pedagogical acting. The articulators of our propositions are: a posteriori as psychic temporality; playing as a paradigm of creation; torsion that conjugates the separation between me and the other and between reality and language; desecration of educational devices as an emerging political task. Working with the operators mentioned above allows us to assess what it is proposed as “pedagogical jerry-rigging”, namely, the attempt to make the cultural heritage which has been accumulated over the generations go through not institutionalized ways.||Partiendo de la concepción de lenguaje que basa el pensamiento de Freud y Lacan, el artículo aborda el sujeto de la educación especial y la artesanía implicada en el hacer pedagógico. Son articuladores de sus proposiciones: el a posteriori como temporalidad psíquica; el jugar como paradigma de la creación; la torsión que conjuga las separaciones entre yo y otro y entre realidad y lenguaje; la profanación de los dispositivos educacionales como tarea política emergente. El trabajo con los operadores citados permite valorar lo que aquí se propone como “truco pedagógico”, a saber, el intento de hacer pasar, por caminos no instituidos, el patrimonio cultural acumulado a lo largo de las generaciones.||Partindo da concepção de linguagem que embasa o pensamento de Freud e Lacan, o artigo aborda o sujeito da educação especial e a artesania implicada no fazer pedagógico. São articuladores de suas proposições: o a posteriori como temporalidade psíquica; o brincar como paradigma da criação; a torsão que conjuga as separações entre o eu e o outro e entre a realidade e a linguagem; a profanação dos dispositivos educacionais como tarefa política emergente. O trabalho com os operadores citados permite valorar o que aqui se propõe como “gambiarra pedagógica”, a saber, a tentativa de fazer passar, por caminhos não instituídos, o patrimônio cultural acumulado ao longo das gerações.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Moschen, Simone Zanon | Gurski, Roselene | Vasques, Carla Karnoppi
Data
10 de novembro de 2015
Formato
Identificador
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/20046 | 10.15448/1981-2582.2015.2.20046
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2015 Educação
Fonte
Educação; Vol. 38 No. 2 (2015): Dossier - Special Education e Psicanálise; 203-211 | Educação; Vol. 38 Núm. 2 (2015): Dossier - Educación especial y Psicoanálisis; 203-211 | Educação; v. 38 n. 2 (2015): Dossiê - Educação especial e Psicanálise; 203-211 | 1981-2582 | 0101-465X | 10.15448/1981-2582.2015.2
Assuntos
Special education. Psychoanalysis. Subject. Play. | Educación especial. Psicoanálisis. Sujeto. Jugar. | Educação especial. Psicanálise. Sujeito. Brincar.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion