-
From “Vygotsky’s School” to “Vygotsky’s Circle”: a critical historiographical perspective||Da “Escola” ao “Círculo” de Vigotski: uma perspectiva historiográfica crítica
- Voltar
Metadados
Descrição
Discussing the historical context of the scientific production is a task for a critical historiography of the sciences, currently performed by a number of researchers on the Soviet Psychology. The main objective of this article is to expose the concept of Vygotsky’s Circle, by Anton Yasnitsky, in opposition to the commonplace idea of Vygotsky´s School, which is present in most Brazilian works, highlighting the consequences of this second idea in the country. Henceforth, the research sought to apprehend the different settings of Vygotsky´s Circle in the historical context of USSR (1924-1941), from a Marxist perspective of those works. The method was a bibliographic research about the concept of Vygotsky’s Circle on the works of Yasnitsky and the historical context of USSR, followed by a bibliographic review of articles and books available in Scholar Google. The results show that the concept of Vygotsky’s Circle emphasizes the dialogical and polyphonic dimension of the scientific research in soviet psychology.||Discutir o contexto histórico de produção científica é tarefa para uma historiografica crítica das ciências que tem sido levada a cabo em relação à psicologia soviética. Assim, teve-se como objetivo discutir o conceito de Círculo de Vigotski (cunhado por Anton Yasnitsky) em oposição à ideia de Escola contida em trabalhos brasileiros, evidenciando as consequências disso no país. Procurou-se apreender as configurações deste Círculo no contexto histórico da URSS. Como método, resulta de uma pesquisa bibliográfica acerca do Círculo de Vigotski na obra de Anton Yasnitsky e sobre o contexto histórico da URSS, além de uma revisão bibliográfica em artigos e livros disponíveis no Google Acadêmico em língua portuguesa. Os resultados salientam que o conceito de Círculo de Vigotski evidenciaria uma dimensão dialógica e polifônica da pesquisa científica na psicologia soviética em oposição à ideia de “Escola de Vigotski” e a percepção de que a pesquisa era feita de forma centralizada e hierarquizada.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Bovo, Ana Carolina de Lima | Kunzler, Ana Paula | Toassa, Gisele
Data
18 de junho de 2019
Formato
Identificador
https://periodicos.ufmg.br/index.php/memorandum/article/view/6842 | 10.35699/1676-1669.2019.6842
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2019 Memorandum: Memória e História em Psicologia
Fonte
Memorandum: Memory and History in Psychology ; Vol. 36 (2019); 1-23 | Memorandum: Memória e História em Psicologia; v. 36 (2019); 1-23 | 1676-1669
Assuntos
círculo de Vygotsky | psicologia histórico-cultural | Vygotsky, Lev Semenovich, 1896-1934 | história da psicologia | Vygotsky´s circle | Cultural-historical Psychology | Vygotsky, Lev Semenovich, 1896-1934 | history of Psychology
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion