-
Gay welfare and the dandy: dialogues among performativities, consumption and stereotypes in reality television series Queer Eye||O bem-estar gay e o dândi: diálogos entre performances, consumo e estereótipos no reality show Queer Eye
- Voltar
Metadados
Descrição
We aim to understand on this investigation how the performativities built in reality television series, Queer Eye, promote what we rate as “gay welfare”. The media phenomenom make itself visible by the contemporary dandy figure: stereotype attributed to gay men, which aim to assert themselves as subjects by consumption We understand consume as subjective, social, cultural and political expressions, in the context of the pink money rush, a market niche directed to LGBTI + community (Lesbian, Gay, Bisexual, Transsexual / Transvestite, Intersexual). We also understand the role of the media in this market establishment, as well as contribute to the promotion on stereotyping, by the formation of “gay welfare”. The research is developed by the analysis of the content streamed, by two available seasons of the reality television series. As theoretical axis we use Judith Butler (2003) to approach the performative acts relative to consumption, Michel Foucault (2018) and Eve Sedgwick to understand homossexuality subscribed in power speeches (2007), Muniz Sodré (2011) to approach the media technological mutation as an auspicious scenario for a more refined type of consumption, Grant McCracken (2007) and Daniel Miller (2007) to understand consumption relations in its symbolic dimension, besides Richard Dyer (1999) to discuss about the stereotypes streamed on the series. From the research it was possible to realize pink money beyond the market logic, whereas Queer Eye gives visibility to LGBTI schedule also positions stereotypes considering the social, economical, political and cultural aspects of the subjects.Keywords: Consumption. Pink money. Queer Eye.||Buscamos nesta investigação entender como as performances construídas no reality show Queer Eye, da Netflix, promovem o que classificamos como “bem-estar gay”. O fenômeno midiático é visível pela figura do dândi contemporâneo: estereótipo de homens gays que pelo consumo buscam afirmar-se enquanto sujeitos. Entendemos consumo enquanto expressões subjetivas, sociais, culturais e políticas, no contexto da movimentação do pink money, nicho de mercado direcionado ao público LGBTI+ (Lésbicas, Gays, Bissexuais, Transexuais/ Travestis, Intersexuais). Compreendemos também o papel da mídia no estabelecimento desse mercado, contribuindo igualmente com o fomento desse estereótipo na formação do “bem-estar gay”. A pesquisa se desenvolve pela análise do conteúdo veiculado nas duas temporadas disponíveis do reality show. Como eixo teórico utilizamos Judith Butler (2003) para tratar dos atos performativos relativos ao consumo, Michel Foucault (2018) e Eve Sedgwick (2007) para entender a homossexualidade inscrita nos discursos de poder, Muniz Sodré (2011) para abordar a mutação tecnológica das mídias como cenário propício para um tipo mais refinado de consumo, Grant McCracken (2007) e Daniel Miller (2007) para entendermos as relações de consumo em sua dimensão simbólica, além de Richard Dyer (1999) para debater os estereótipos veiculados no reality show. A partir da pesquisa foi possível perceber o pink money além da lógica de mercado, em que Queer Eye ao passo que dá visibilidade a temáticas da pauta LGBTI também posiciona estereótipos, considerando aspectos sociais, econômicos, políticos e culturais dos sujeitos.Palavras-chave: Consumo. Pink money. Queer Eye.
ISSN
1984-8226
Periódico
Autor
Corral, Manuela | Avelar, Rodrigo
Data
23 de outubro de 2019
Formato
Identificador
http://revistas.unisinos.br/index.php/fronteiras/article/view/fem.2019.213.07 | 10.4013/fem.2019.213.07
Idioma
Editor
Fonte
Fronteiras - estudos midiáticos; v. 21 n. 3 (2019): Setembro/Dezembro; 78-90 | 1984-8226
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion