Descrição
In this article we present an overview of reception and media consumption researches, on the basis of gender relations, taking as analytical materials the thesis and dissertations developed in communication post-graduation programs in the 2010-2015 period. From the 191 reception and media consumption researches collected during the period, only fifteen discussed gender relations, eight being reception studies and seven addressed media consumption. From this total, twelve guide their reflections from the scope of feminist studies, considering those researches that include the social struggles of women through male domination; three studies contemplate the queer and/or homosexualities perspectives; and one reflects gender relations through the masculinity perspective.||Neste artigo, apresentamos um panorama de pesquisas de recepção e consumo midiático, a partir do recorte de relações de gênero, tendo como materiais de análise teses e dissertações desenvolvidas nos programas de pós-graduação em comunicação no período entre 2010 e 2015. Das 191 pesquisas de recepção e consumo midiático coletadas no período de nosso levantamento, apenas quinze tematizaram relações de gênero, sendo que oito são estudos de recepção e sete de consumo midiático Desse total, doze pautam suas reflexões a partir do âmbito de estudos feministas, considerando-se aquelas pesquisas que contemplam de alguma forma as lutas sociais das mulheres relativas à dominação masculina; três estudos contemplam as perspectivas queer e/ou das homossexualidades; e um reflete relações de gênero pelo viés das masculinidades