Descrição
This article presents analytic methods developed within the Research Group on Media & Popular Music (Graduate Program in Contemporary Culture and Communications – Federal University of
Bahia – Brazil). The proposed methodology seeks to use the media analysis of pop music as a starting point for an analysis of the cultural aspects of youth-oriented phenomena. Our work will
draw upon the work of Frith (1998) and its contribution to the analysis of musical genres, on the notion of musical experience developed in Berger (1999), on the hermeneutic methods elaborated by Brackett (2000) and on the contributions to musical semiotics developed by Fabbri (2000) and Veron (1996).||Este artigo é a apresentação dos passos analíticos desenvolvidos no grupo de pesquisa Música Popular Massiva & Mídia do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura Contemporâneas (UFBA). A proposta apresentada pressupõe a análise midiática da música como ponto de partida para a abordagem dos aspectos sociais e culturais dos fenômenos juvenis. Nesse sentido, nosso roteiro envolve os trabalhos de Frith (1998) e suas contribuições para a análise dos gêneros musicais, do ritmo e da performance; a abordagem de Berger (1999) sobre a experiência musical; o caminho interpretativo apontado por Brackett (2000), além das contribuições semióticas de Fabbri (2000) e Verón (1996).