Descrição
The representation of emotions, feelings and affects is one of the attributions of which painters, sculptors, photographers or filmmakers are invested. A great deal of the creation’s experience is promoted by the meeting between the body of the artists and his or her models or actors/actresses. Through the possibilities produced by this association, some mysteries of the reciprocal connections between bodies and their technical instruments are found. In this article we are going to concentrate our efforts in some renowned studies on human expressions [Le Brun, Darwin] in order to map the vestiges of the ways of seeing and performing during the artistic act. Our focus is oriented towards some photographic examples [Rejlander, Duchene, Nadar] which, in our view, retain the seeds of the moving image and put in perspective some frontiers between fields of knowledge normally regarded as independent like art and science.Keywords: Photography. Cinema. Rejlander. Duchenne. Darwin. Le Brun.||A representação de emoções, sentimentos, afetos através da imagem é um dos atributos de que são investidos pintores, escultores, fotógrafos ou cineastas. Boa parte da experiência de criação desses artistas é fomentada através do encontro de seus corpos com o de seus modelos ou atores. Nas possibilidades produzidas por esta associação encontram-se alguns mistérios das conexões recíprocas entre corpos e seus instrumentos técnicos. Neste artigo, nos concentraremos em alguns célebres estudos sobre as expressões humanas [Le Brun, Darwin] para que possamos mapear os vestígios dos modos de olhar e de agir durante o ato artístico. Nosso foco será orientado por exemplos da fotografia [Rejlander, Duchene, Nadar] os quais, a nosso ver, guardam as sementes da imagem em movimento e que colocam em perspectiva algumas fronteiras entre campos do saber normalmente tidos como independentes como as artes e as ciências.Palavras-chave: Fotografia. Cinema. Rejlander. Duchenne. Darwin. Le Brun.