Descrição
This text approaches the use of the concept of tagging (graffiti) in experiences with teenagers from a public school in Santa Maria, RS. Tagging is here understood through conceptual characteristics which are independent to prejudices that oppose it to the graffiti. It may then relate to unforeseen interventions which alter the use we give to spaces, taking our focus out of absolute truths and detaining us on lived happenings. This research’s objective was to discuss the possibilities of quotidian places’ reinvention, pondering the social constructions which involve their given senses. That discussion results on actions, through art, where students involve themselves on productions which are open to the unpredictabilities of the contact with other people.||Neste artigo é abordado o conceito de pichação em experiências realizadas com adolescentes em uma escola pública de Santa Maria, RS. Ao entender a pichação a partir de características conceituais independentes dos preconceitos que a opõem ao grafite, ela pode dizer respeito às intervenções imprevistas que alteram o uso dado aos espaços, tirando o foco das verdades absolutas e se detendo em acontecimentos vividos. O objetivo dessa experiência foi problematizar as possibilidades de reinvenção dos lugares cotidianos, considerando as construções sociais que envolvem os sentidos dados a eles, o que resultou em ações, através da arte, onde os estudantes se envolveram em produções abertas às imprevisibilidades do contato com outras pessoas.