Descrição
This article intends to compare the interpretative procedures of Erwin Panofsky (1892-1968) and Aby Warburg (1866-1929), based on the artistic motif of women headhunter, that has caught both interest. The first part of this study is a revision of Panofsky’s iconographic analisys of a dubious image of Salome or Judith. The second part deals with Warburg’s fascination for the plastic form of body’s posture and the dramatic gesture of women headhunter. The third and last part, explores roots and developments of the artistic motif of women headhunter in the history of art, aiming a critical review of interpretation procedures related to the Warburg Institut.||Este texto pretende comparar os procedimentos nterpretativos de Erwin Panofsky (1892-1968) e Aby Warburg (1866-1929), tomando como base o motivo artístico das caçadoras-de-cabeças, que tanto interessou a ambos. A primeira parte desse estudo é uma reaproximação à análise iconográfica de Panofsky sobre uma imagem dúbia de Salomé ou Judite. A segunda parte trata do fascínio de Warburg pela forma plástica da postura de corpo e do gesto dramático das mulheres “headhunter”. E a terceira, e última parte, explora raízes e desdobramentos do motivo artístico da caçadora-de-cabeças na história da arte, com o intuito de revisar criticamente os procedimentos de interpretação de imagens desses dois pesquisadores ligados ao Instituto Warburg.