-
Health information design: envisioning and creating new ways of caring||Design da informação para saúde: imaginando e criando novas formas de cuidado
- Voltar
Metadados
Descrição
Advances in the past few decades have led to a radical transformation in how healthcare systems, communities, and individuals approach the concepts of well-being, health, and disease. Today, it is possible to access an infinite amount of data with the potential to diagnose, predict, prevent, and personalize disease treatment. The digital transformation generates a huge demand for the development and management of health information systems. At the same time, effective communication of medical information is one of the critical points for the person-centred care approach, to generate value and reduce waste. In the face of complex social challenges, interprofessional collaboration between design and health is already seen as indispensable. With the aim of contributing to the debate on information design for health in Brazil, this paper presents an overview of the area, discusses the current challenges of the health sector and the synergies with information design. It concludes that participatory approaches, performance evaluations and a greater link between information design and service design are important for the creation of more sustainable collaboration strategies between the areas, to increase the social impact of design research in Brazil.||Los descubrimientos de las últimas décadas han promovido una transformación radical en la forma en que los sistemas de salud, las comunidades y los individuos abordan los conceptos de bienestar, salud y enfermedad. Hoy es posible acceder a multitud de datos con potencial para diagnosticar, predecir, prevenir y personalizar el tratamiento de enfermedades. La transformación digital genera una enorme demanda para el desarrollo y gestión de sistemas de información en salud. Al mismo tiempo, la comunicación efectiva de la información médica es uno de los puntos críticos para abordar la atención centrada en las personas, con el fin de generar valor y reducir el desperdicio. Ante los complejos desafíos sociales, la colaboración interprofesional entre diseño y salud ya se considera indispensable. Con el objetivo de contribuir al debate sobre el diseño de información para la salud en Brasil, este artículo presenta una visión general del área, discute los desafíos actuales del sector salud y las sinergias con el campo del diseño de información. Se concluye que los enfoques participativos, las evaluaciones de desempeño y una mayor vinculación del diseño de la información al diseño de servicios son importantes para crear estrategias de colaboración más permanente entre áreas, con el fin de aumentar el impacto social de la investigación en diseño en Brasil.||As descobertas das últimas décadas promoveram uma transformação radical no modo como os sistemas de saúde, comunidades e indivíduos lidam com os conceitos de bem-estar, saúde e doença. Hoje é possível acessar uma infinidade de dados com potencial para diagnosticar, predizer, prevenir e personalizar o tratamento de doenças. A transformação digital gera enorme demanda pelo desenvolvimento e gestão dos sistemas de informação em saúde. Ao mesmo tempo, a comunicação efetiva da informação médica é um dos pontos críticos para a abordagem do cuidado centrado nas pessoas, a fim de gerar valor e reduzir desperdícios. Frente aos desafios sociais complexos, a colaboração interprofissional entre design e saúde já é vista como indispensável. Com o intuito de contribuir para o debate sobre design da informação para a saúde no Brasil, este artigo apresenta um panorama da área, discute os desafios atuais do setor da saúde e as sinergias com o campo do design da informação. Conclui-se que abordagens participativas, avaliações de desempenho e maior vinculação do design da informação ao design de serviços são importantes para a criação de estratégias mais perenes de colaboração entre as áreas, a fim de aumentar o impacto social da pesquisa em design no Brasil.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Goldchmit, Sara Miriam
Data
29 de abril de 2024
Formato
Identificador
https://www.infodesign.org.br/infodesign/article/view/1140 | 10.51358/id.v21i1.1140
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2024 Sara Miriam Goldchmit | https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/
Fonte
InfoDesign - Brazilian Journal of Information Design; Vol. 21 No. 1 (2024): | InfoDesign - Revista Brasileira de Design da Informação; Vol. 21 Núm. 1 (2024): | InfoDesign - Revista Brasileira de Design da Informação; v. 21 n. 1 (2024): | 1808-5377
Assuntos
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion