Descrição
This text intends to analyze how Civility Manuals, used as school manuals at the Escola Normal between the 1930´s and the 1960´s, prescribed rules for the art of writing. These books were part of the material used in the formation of schoolmistresses and schoolmasters of Primary School. They prescribed conduct rules and good manners to live in society. In the letter-writing field, they put up rules which were used as support to learn this kind of writing, turning it into a schooling knowledge. The analysis of one specific Manual, which was largely used in SC and in RS, shows that the prescriptions of this book appear in many writing practices present in the everyday life at school and they authorize to conclude that its repertory of acts was part of a civility program adopted by the School of the period.||Este texto pretende analisar como Manuais de Civilidade, presentes na Escola Normal entre as décadas de 1930 e 1960, prescreviam normas para as artes de escrever e eram recomendados como leituras para a formação de professoras e professores do Ensino Primário. Eles prescreviam normas de conduta e bons modos para a vida em sociedade. No âmbito da correspondência fixavam regras que serviam de apoio para a aprendizagem dessa forma de escrita, transformando-a em um saber escolarizado.A análise de um Manual muito utilizado em SC e no RS evidencia que prescrições deste livro reverberam em inúmeras práticas de escrita presentes no cotidiano escolar e autorizam a concluir que seu repertório de atos fazia parte de um programa de civilidades adotado pela Escola do período.Palavras-chave: Manuais de Civilidade. Educação Escolarizada. História da Educação.