Descrição
This article presents reflections on the role that human and linguistic rights can play as structural elements of school education offered to the deaf. For this, part of the theoretical contributions of scholars of the theme, in addition to the analysis of narratives of deaf students about the importance of Sign Language for their processes of building knowledge in school and participating in social life. To obtain the narratives, individual interviews were conducted, in Lingua de Signals, with four deaf subjects. The data were analyzed according to the assumptions of Laurence Bardin's Content Analysis. Based on the results, it is concluded that Libras occupies a central place in the interviewees' lives, being meant by them as a right whose enjoyment has an impact on the exercise of other rights (educational, cultural, political, etc.). However, there still needs to be a greater diffusion and appreciation of its use in/by schools, as well as in other public spaces.||Este artigo apresenta reflexões sobre o papel que os direitos humanos e linguísticos podem desempenhar como elementos estruturantes da educação escolar oferecida aos surdos. Abarca contribuições de teóricos das ciências humanas e sociais, além da análise das narrativas de estudantes surdos sobre a importância da Língua de Sinais para seus processos de construção de conhecimento na escola e em outras esferas da vida social. O instrumento de pesquisa utilizado foi a entrevista individual, realizada em Libras, com quatro sujeitos surdos. Os dados foram analisados de acordo com pressupostos da Análise de Conteúdo de Laurence Bardin. Com base nos resultados, conclui-se que a Libras ocupa lugar central na vida dos entrevistados, sendo por eles significada como um direito cujo usufruto repercute no exercício de outros direitos (educacionais, culturais, políticos etc.). Não obstante, ainda precisa ocorrer uma maior difusão e valorização de seu uso nas/pelas escolas, assim como em outros espaços públicos.