Descrição
The emergence of human and social sciences historically occurs in the context of the assertion of the positivist assumptions as structuring elements of the very concept of science. However, if those sciences, in the name of objectivity and methodological rigour, have asserted themselves since the outset, by adopting models which were not always adjusted once they were reductive, the truth is it was from this dynamic that the concept of prevailing scientificity turned out to be questioned, such, by gradually accepting the coexistence of a multiplicity of epistemological referential. We refer here in particular to the qualitative methodologies, the stochastic theories and the paradigm of complexity. A path also covered by the educational research from which it emerges the new place of philosophy of education.||A emergência das ciências sociais e humanas ocorre historicamente no contexto da afirmação dos pressupostos positivistas enquanto elementos estruturantes do próprio conceito de ciência. Todavia, se aquelas ciências, em nome da objetividade e do rigor metodológico, à partida se afirmaram deste modo, adotando modelos que nem sempre lhes foram ajustados por serem redutores, a verdade é que foi também a partir desta dinâmica que a noção de cientificidade prevalecente acabou por ser questionada. Tal, ao aceitar-se progressivamente a coexistência de uma multiplicidade de referenciais epistemológicos. Referimo-nos aqui designadamente às metodologias qualitativas, às teorias estocásticas e ao paradigma da complexidade. Percurso que foi igualmente percorrido pela investigação educacional e de que emerge o novo lugar da filosofia da educação.