Descrição
The text presents data from ongoing research, which has as its object of study special educationand youth and adults, understood as part of the right to education for all. It questions howstudents, in the light of the inequalities and prejudices that mark their lives, have preventedthem from enjoying their rights. These students, Target Audience of Special Education (T.A.S.E.), in Portuguese call of P.A.E.E. and Youth and Adult Education, experience great difficulties due to the consequences produced by Educational Policies in Brazil. The text discusses the Common Base National Curriculum (CBNC), in Portuguese call of BNCC specifically the way in which EJA and P.A.E.E students were excluded from the debate, which leads us to the following question: who does BNCC really serve? Finally, it presents an example of curricular pedagogical practice, planned by critical teachers and shows how that practice has become an instrument of struggle and resistance for students.||O texto apresenta dados de pesquisa em curso cujo objeto de estudo é a educação especial e de jovens e adultos, entendida como parte do direito à educação para todos. Problematiza como os estudantes, à luz das desigualdades e preconceitos que marcam suas vidas, foram impediram de gozar de seu direito. Esses estudantes, Público-Alvo da Educação Especial (P.A.E.E.) e da Educação de Jovens e Adultos, vivenciam grandes dificuldades em razão dos desdobramentos produzidos pelas Políticas Educacionais no Brasil. O texto discute a Base Nacional Comum Curricular (BNCC), especificamente a forma como a EJA e os estudantes P.A.E.E foram excluídos do debate, o que nos leva à seguinte questão: a quem serve de fato a BNCC? Por fim, apresenta exemplo de prática pedagógica curricular, planejada por professores críticos e mostra como a referida prática se tornou instrumento de luta e resistência para os alunos.