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Illustration and playfulness in the representation of the architectural project||Ilustración y alegría en la representación del diseño arquitectónico.||Ilustração e ludicidade na representação do projeto arquitetônico
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Metadados
Descrição
Architectural representation stands as the most potent communicative conduit between the professional and the client, as it is through this medium that the conceptual design takes shape, conveying the final message. Thus, the central focus of this articleis to analyze how non-conventional representational methods can serve as significant tools of connection between the architectural work and the viewer. Given that the use of images as a communicative instrument has been witnessed since the dawn of humanity,from ancient cave paintings to various forms of modern art. This entire process of message conveyance is executed through signs and meanings that, when applied effectively, as seen in the construction of the Office of Metropolitan Architecture’s project “TheStrip,” engender in the viewer a speculative gaze generated by the interpretation of visual codes within a reading system. Therefore, through a literature review, this research aims to deliberate on how the utilization of ludic tools in the field of architecture is of paramount importance in imparting social values and directing the recipient towards the metaphorical realm of the project. In summary, the study and comprehension of unconventional visual representation are of utmost significance in attaining the fullness of the architectural message, transcending the realm of technical constructive characters.||La representación arquitectónica es el canal comunicativo más potente entre el profesional y el cliente, ya que a través de ella se esboza el concepto de diseño transmitiendo el mensaje final. Por lo tanto, el enfoque central de este artículo es analizar cómo los métodos representacionales no convencionales pueden ser importantes herramientas de conexión entre la obra y el espectador. Ya que el uso de la imagen como instrumento comunicativo se ha visto desde los inicios de la humanidad, a través de pinturas rupestres e innumerables formas de arte en la modernidad. Todo este proceso de emisión de un mensaje se realiza mediante signos y significados que se aplican asertivamente, como en la construcción del proyecto The Strip de la Oficina de Arquitectura Metropolitana,Desarrollar en el lector una mirada especular generada por la interpretación de los códigos visuales de un sistema lector. Por ello, a partir de una revisión bibliográfica, la siguiente investigación pretende discutir cómo el uso de herramientas lúdicas en el campo de la arquitectura es sumamente importante para agregar valores sociales, dirigiendo al destinatario al campo metafórico del proyecto. En definitiva, estudiar y comprender la representación visual no convencional es de suma importancia para lograr la plenitud del mensaje arquitectónico, yendo más allá de los caracteres técnicos constructivos.||A representação arquitetônica é o canal comunicativo mais potente entre o profissional e o cliente, visto que através dela a concepção projetual é esboçada, transmitindo a mensagem final. Desse modo, o presente artigo tem como foco central analisar como os métodos representativos não convencionais podem ser importantes ferramentas de conexão entre a obra e o espectador. Uma vez que o uso de imagens como instrumento comunicativo é visto desde os primórdios da humanidade, através das pinturas rupestres e de inúmeras formas de artes na modernidade. Todo esse processo de emissão de mensagem é realizado a partir de signos e significados que aplicados assertivamente, como na construção do projeto The Strip do Office of Metropolitan Architecture,desenvolvem no leitor um olhar especular gerado pela interpretação dos códigos visuais de um sistema de leitura. Portanto, a partir de uma revisão bibliográfica a seguinte pesquisa tem como objetivo debater como o emprego das ferramentas lúdicas no campo da arquitetura é de extrema importância para agregar valores sociais, direcionando o receptor para o campo metafórico do projeto. Em suma, estudar e compreender a representação visual não convencional é de suma importância para alcançar a plenitude da mensagem arquitetônica, indo além dos caracteres técnicos construtivos.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Moreira, Moacir
Data
2 de janeiro de 2024
Formato
Identificador
https://periodicos.unb.br/index.php/esteticaesemiotica/article/view/51887 | 10.18830/issn2238-362X.v13.n2.2023.10
Idioma
Editor
Direitos autorais
Copyright (c) 2023 MOACIR MOREIRA MOREIRA | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
Fonte
Revista Estética e Semiótica- RES, Aesthetics and Semiotics Magazine; Vol. 13 No. 2 (2023): Beyond Limits: Critical Thinking and Aesthetic Reflections in Contemporary Society; 126-135 | Revista Estética e Semiótica- RES, Revista Estética y Semiótica; Vol. 13 Núm. 2 (2023): Más allá de los límites: pensamiento crítico y reflexiones estéticas en la sociedad contemporánea; 126-135 | Revista Estética e Semiótica; v. 13 n. 2 (2023): Para Além dos Limites: Pensamento Crítico e Reflexões Estéticas na Sociedade Contemporânea; 126-135 | 2238-362X | 10.18830/issn2238-362X.v13.n2.2023.00
Assuntos
Representação; Arquitetura; Ludicidade; Comunicação. | Representation; Architecture; Playfulness; Communication | Representación | Arquitectura | Ludismo | Comunicación
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion