Descrição
This paper discusses allegorical meanings of cinematic image. The object of analysis is the movie. A Guerra dos Pelados (Sylvio Back, 1971). It is a historical film about the Contestado War. Its subject is the peasants’ resistance. They were expelled from their land and resist the oppression of farmers and industrial owners in the region. In the movie’s narrative, we analyze the symbolic meaning of the character Ana, a young peasant woman. The image of Ana is a possible key for interpreting the movie. The different stages of the plot are related to the stages in her life. The director’s choice to demarcate the movie stages from transformations in a woman’s image is a rhetorical option. He uses this image as an allegory that expresses multiple meanings||Este texto discute sentidos alegóricos da imagem cinematográfica. O objeto de análise é o filme A Guerra dos Pelados (Sylvio Back, 1971). É um filme histórico sobre o Movimento do Contestado. O assunto é a resistência dos camponeses. Estes foram expulsos de suas terras e resistem à opressão dos fazendeiros e industriais da região. Na narrativa do filme, analisa-se o significado emblemático da personagem Ana, uma jovem camponesa. A imagem de Ana é uma possível chave de leitura para o filme. As diferentes fases da trama se relacionam com as fases vividas por ela. A escolha do cineasta em demarcar fases do filme a partir das transformações na imagem de uma mulher é uma opção retórica. Ele usa a imagem como alegoria que expressa múltiplos sentidos.