Descrição
This article discusses the process of adapting Brazilian rhythms to the drumset. The text starts from a historical overview of the insertion and accommodation of the instrument in Brazil, discussing its use, and the different applications of local rhythms, particularly samba, in distinct contexts of instrumental music - fox trot, orchestras, from the 1930s and 40s, gafieiras, sambajazz and improvised instrumental music post-1970. Supported by the recent academic production in the drumset area, in addition to renowned authors in musicology such as Piedade (2003), Mello (2007), Trotta (2008), Severiano (2008) and Cook (1998, 2013), the article aims to build an auxiliary analysis tool in the area in which it is inserted, namely, drumset and Brazilian rhythms studies. In this way, the text that follows shows the dominant paradigm present in the analysis concerning the use of Brazilian rhythms applied to the drumset, used by most studies dedicated to the theme. In a second stage the paper proposes an auxiliary tool for rhythmic analysis, which is built based on the reflections and studies of drummer and composer Nenê and his musical practices.||O presente artigo discute o processo de adaptação dos ritmos brasileiros para a bateria. O texto parte de um panorama histórico da inserção e acomodação do instrumento no Brasil, debatendo seu uso e as diferentes aplicações dos ritmos locais, em especial o samba, a contextos distintos de música instrumental – o foxtrote, as orquestras dos anos 1930 e 40, as gafieiras, o sambajazz e a música instrumental improvisada pós-1970. Apoiado na recente produção acadêmica na área de bateria, além de autores consagrados na musicologia como Piedade (2003), Mello (2007), Trotta (2008), Severiano (2008) e Cook (1998, 2013), o artigo tem como objetivo construir uma ferramenta auxiliar de análise na área em que se insere, nomeadamente os estudos sobre bateria e ritmos brasileiros. Desse modo o texto que segue apresenta o paradigma dominante nas análises sobre o emprego dos ritmos brasileiros na bateria, presente na maioria dos estudos dedicados ao tema, para, num segundo estágio, apresentar uma proposta auxiliar que é construída com base em reflexões, estudos e análises apoiados na prática musical do baterista e compositor Nenê.