Descrição
This article presents a study on the impact of the COVID-19 pandemic, which occurred in the first semester of 2020, on the assessment of undergraduate students' learning. We questioned a group of professors, from different Brazilian universities, about changes in their assessment practices, introduced in the context of remote education and the necessary pedagogical adaptations in the face of the pandemic. The research, of a qualitative and exploratory nature, was carried out through interviews conducted online. The data obtained were submitted to a content analysis approach and theoretical interpretation. The research identified changes in teaching strategies, in the evaluation criteria and in the meanings of the evaluation practices. ||Este artigo apresenta um estudo sobre o impacto da pandemia de COVID-19, ocorrida no primeiro semestre de 2020, sobre a avaliação da aprendizagem de estudantes de graduação. Questionamos um conjunto de professores, de diferentes universidades brasileiras, sobre mudanças nas suas práticas de avaliação, introduzidas no contexto do ensino remoto e das adaptações pedagógicas necessárias frente à pandemia. A pesquisa, de natureza qualitativa e exploratória, foi realizada por meio de entrevistas realizadas on-line. Os dados obtidos foram submetidos a uma abordagem de análise de conteúdo e interpretação teórica. A pesquisa identificou mudanças nas estratégias didáticas, nos critérios avaliativos e nos significados das práticas de avaliação.