Descrição
This article proposes to present a vision of education as an interdisciplinary field, while constructing a narrative about the crisis in Brazilian education from the life experience of a university professor in the area of sociology, who previously developed a career as an industrial engineer, thus characterizing an autoethnography, given, among others, the difficulty in separating the subject from the object of research. The crisis in education and the notion of interdisciplinarity are presented from cases experienced by the subject of history and seek to demonstrate how they collaborated in the construction of a habitus in the Bourdiesian sense, which makes him see the crisis of education as something that began in the 1980s, and whose solution demands protagonism on the part of teachers and educational administrators who are willing to listen and work in an interdisciplinary way with the other sectors of the society.
||Este artigo se propõe a apresentar uma visão de educação como um campo interdisciplinar, ao mesmo tempo em que constrói uma narrativa a respeito da crise na educação brasileira a partir da experiência de vida de um professor universitário na área de sociologia, que desenvolveu anteriormente uma carreira como engenheiro industrial. Caracteriza-se, assim, como uma autoetnografia, dada, entre outras, a dificuldade em se separar o sujeito do objeto de pesquisa. A crise na educação e a noção de interdisciplinaridade são apresentadas a partir de casos vividos pelo sujeito da história e procuram demonstrar como colaboraram na construção de um habitus no sentido bourdiesiano, que o faz enxergar a crise da educação como algo iniciado desde os anos 1980 e cuja solução demanda protagonismo por parte de docentes e administradores educacionais que estejam dispostos a ouvir e trabalhar de maneira interdisciplinar com os demais setores da sociedade.