-
Interdisciplinarity in the pedagogical practices of a classroom of teachers of fundamental teaching||Interdisciplinaridade nas práticas pedagógicas de professoras do Ensino Fundamental
- Voltar
Metadados
Descrição
This article is the result of a completed academic research, whose objective was to investigate ways of experiencing interdisciplinarity in the pedagogical practices of teachers from the first cycle of the initial years of Elementary School. With regard to methodological procedures, the qualitative research approach was chosen, with an emphasis on action research. The theoretical framework of this study is based on the ideas of Santomé (1998); Furlanetto (2003); Santos (2007); Silva (2009) and Crusoé (2014), among others. For data collection, the focal group technique was used as a priority and, in addition, the semi-structured interview and participant observation were used. The data collected were analyzed using the content analysis technique (BARDIN, 2011). It concludes with this study that the experience of interdisciplinarity in the pedagogical practices of the investigated teachers is materialized through a work that articulates didactic contents of several disciplines of the school curriculum and resides in the integration of knowledge through the bias of multidisciplinarity. It is also concluded that it is necessary that the pedagogical practice of these teachers be guided by a critical perspective that enables them to think and act pedagogical reflective and creative, aligned with the daily needs of students and consistent with interdisciplinary thinking.||Este artigo resulta de uma pesquisa acadêmica concluída, cujo objetivo foi investigar formas de vivência da interdisciplinaridade nas práticas pedagógicas de professoras do 1º ciclo dos anos iniciais do Ensino Fundamental. No que toca aos procedimentos metodológicos, fez-se opção pela abordagem qualitativa de pesquisa, com ênfase na pesquisa-ação. O enquadramento teórico deste estudo está assente nas ideias de Santomé (1998); Furlanetto (2003); Santos (2007); Silva (2009) e Crusoé (2014), entre outros. Para a coleta de dados, utilizou-se, de modo prioritário, a técnica de grupo focal e, complementarmente, a entrevista semiestruturada e a observação participante. Os dados coletados foram analisados por meio da técnica de análise de conteúdo (BARDIN, 2011). Conclui-se com essa pesquisa que a vivência da interdisciplinaridade nas práticas pedagógicas das professoras investigadas é materializada por meio de um trabalho que articula conteúdos didáticos de diversas disciplinas do currículo escolar e reside na integração do conhecimento pelo viés da multidisciplinaridade. Conclui-se, ainda, que se faz necessário a prática pedagógica das referidas professoras ser orientada por uma perspectiva crítica que lhes possibilite um pensar e agir pedagógicos reflexivos e criativos, alinhados às necessidades cotidianas dos estudantes e condizentes com o pensamento interdisciplinar.
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Silva, Maria de Fátima Gomes da | Santana, Iolanda Mendonça de
Data
2 de outubro de 2018
Formato
Identificador
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/4467 | 10.18316/recc.v23i2.4467
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2018 Revista de Educação, Ciência e Cultura
Fonte
Educação, Ciência e Cultura; v. 23 n. 2 (2018); p. 107-121 | 2236-6377
Assuntos
Interdisciplinarity | Pedagogical Practice | Elementary School. | Interdisciplinaridade | Prática Pedagógica | Ensino Fundamental.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion