-
Interdisciplinary application of basic knowledge in Geology in elementary and high school in Rio de Janeiro – RJ||Aplicação dos conhecimentos básicos de Geologia de forma interdisciplinar nos ensinos fundamental e médio – RJ
- Voltar
Metadados
Descrição
DOI: 10.12957/interag.2015.13995This work reports the types of actions employed in the development of the project “Interdisciplinary application of basic knowledge in geology in Elementary and High school- in Rio de Janeiro-RJ”, of Geology and Environmental Issues in University-School. The program offers simplified scientific knowledge of Geological education and skills relating to the cross-cutting theme Environment (NCP'S / MEC, National Curriculum Standards, Ministry of Education). The project was developed from 2010 until 2011 by the Department of Mineralogy and Igneous Petrology (DMPI) of the State University of Rio de Janeiro (UERJ), with the participation of teachers from state schools . It aimed to offer practical knowledge of geology, material and methodologies that would introduce geology in disciplines of Elementary and Secondary schools in Rio de Janeiro. The development took place through guidance, methodological training in geology, and subject updating for teachers, with the provision of teaching materials produced by the project. It also provided extended educational activities to state school students. Particularly, the project consisted in the expressive dissemination of knowledge of the study of rocks and minerals. It included state institutions but also private ones, enabling them to participate in short courses, therefore they have been improved after participation in the experience. Actions were based on providing teachers with guidance and methods on the application and creation of ways of introducing geology in their subjects: Biology, Sciences, Geography, Chemistry, Mathematics, History, and Physics, in an interdisciplinary approach. Therefore several activities were developed: lectures and short courses, both in schools and in UERJ, science fair projects, making of educational material such as rocks and minerals samples, and field studies and formulation of urban geological routes in Arpoador and Urca, Rio de Janeiro, and in the city of Queimados, RJ.||DOI: 10.12957/interag.2015.13995O presente trabalho relata as ações empregadas no desenvolvimento do projeto “Aplicação dos Conhecimentos Básicos de Geologia de Forma Interdisciplinar nos Ensinos Fundamental e Médio-RJ”, de 2010 a 2011, do programa Geologia e as Questões Ambientais na Universidade-Escola. Este oferece conhecimentos científicos simplificados de Educação Geológica e habilidades relativas ao tema transversal Meio Ambiente (PCN’S/MEC, Parâmetros Curriculares Nacionais, Ministério da Educação). O projeto foi desenvolvido pelo Departamento de Mineralogia e Petrologia Ígnea (DMPI) da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), com participação de professores das escolas públicas. Objetivou oferecer enfoques e práticas do saber geológico, e apresentar materiais e metodologias de inserção da geologia nas disciplinas dos Ensinos Fundamental e Médio. O desenvolvimento se deu mediante orientação, capacitação metodológica em geologia e atualização da matéria para professores, com a oferta de materiais educativos produzidos para o projeto. Proporcionou também atividades didáticas extensivas aos estudantes. Especificamente, consistiu na disseminação expressiva de conhecimentos sobre o estudo das rochas e dos minerais. O projeto contemplou as Instituições públicas, mas também algumas escolas particulares, possibilitando-lhes a participação em minicursos; sendo assim, foram aprimoradas com as experiências obtidas. As ações basearam-se no oferecimento aos professores, de orientação e métodos quanto à aplicação e quanto à criação de formas de inserção da ciência geológica em suas disciplinas: Biologia, Ciências, Geografia, Química, Matemática, História e física, com atuação interdisciplinar. Dessa forma foram desenvolvidas várias atividades: palestras e minicursos, tanto nas escolas, quanto na UERJ, participação em feiras de ciências, confecção de materiais didáticos como kits de amostras de rochas e minerais, e estudos de campo, com elaboração de percursos geológicos urbanos, nos bairros do Arpoador e Urca, Rio de Janeiro e no município de Queimados, RJ.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Garrido, Thais Cristina Vargas | Porto, Elaine | Oliveira, Vanilza | Neres, Ayrton
Data
2 de março de 2016
Formato
Identificador
https://www.e-publicacoes.uerj.br/interagir/article/view/13995 | 10.12957/interag.2015.13995
Idioma
Direitos autorais
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Fonte
Interagir: pensando a extensão; n. 20 (2015): Janeiro-Dezembro; 53-66 | 2236-4447 | 1519-8847
Assuntos
Parceria universidade-escola | Geociências | Capacitação docente | Conceitos de Geologia. | University-school partnership | Geosciences | Teacher training | Concepts of Geology.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion