Descrição
Firstly, this article aims to make a brief discussion of the legal framework that regulates the pedagogy course in Brazil as well as clarify nuances that permeated the history of teachers training, which was surrounded by uncertainties, in particular on their working field and activities to be developed. Secondly, we discuss about in interdisciplinarity in teaching field as a resource for an integrative practice that break with Cartesianism, combining the professional life of the pedagogue. The discussion aims to present the emerging interdisciplinary contribution that can brought to ‘the pedagogical action’ of the teacher as professional educator. As methodological procedure we will use the bibliographic and documentary research.||Este artigo tem como objetivo primeiro, fazer uma breve discussão sobre o marco legal que regulamentou o curso de pedagogia no Brasil assim como esclarecer nuances que permearam a história da formação de pedagogos, que foi cercada de incertezas, em especial sobre o campo de atuação e atividades a serem desenvolvidas. Em seguida, versaremos sobre a interdisciplinaridade na dimensão pedagógica, como recurso para uma prática integradora que rompa com o cartesianismo, associando a vida profissional do pedagogo. A discussão busca apresentar a emergente contribuição que a interdisciplinaridade pode trazer para “o fazer pedagógico” do pedagogo enquanto profissional da área de educação. Como procedimento metodológico recorreremos à pesquisa bibliográfica e documental.