Descrição
This essay proposes reflections on the literary gestures of Noémia de Sousa and Duarte Galvão, heteronym of Virgílio de Lemos. Both produced their texts in the mid-1950s, in Lourenço Marques, a Mozambican city that is now called Maputo. There are several intertextual dialogues between Noémia de Sousa and Duarte Galvão, with allusions, references and dedications in poems as those analyzed in this text. It mainly considers the images of Mozambican piers that appear in poems by these writers, with the aim of analyzing how relationships and transit are established in these spaces of exclusion.||.||.||Este ensaio propõe reflexões sobre os gestos literários de Noémia de Sousa e Duarte Galvão, heterônimo de Virgílio de Lemos. Ambos produziram seus textos em meados da década de 1950, em Lourenço Marques, cidade moçambicana que hoje é denominada Maputo. Há vários diálogos intertextuais entre Noémia de Sousa e Duarte Galvão, com alusões, referências e dedicatórias em poemas contundentes como os analisados neste texto. Considera-se, principalmente, as imagens dos cais moçambicanos que figuram em poemas desses escritores, com o objetivo de se analisar como se estabelecem as relações e os trânsitos nesses espaços de exclusão.