Descrição
This article examines humour expressed through body language within the context of the neo-burlesque theatre group Sexual Overtones. By analyzing various techniques, including the use of parody, exaggeration, costumes and make-up, it considers the ways in which bodily humour operates within counter-hegemonic resistances through the use of pleasure, biopower and performances of new subjectivities. Nonetheless, it argues that neo-burlesque’s continued focus on bodily display and objectification set parameters on the types of resistances that can unfold.
Keywords Neo-burlesque, bodily humour, gender and sexuality, resistance, counter-hegemony||Este artigo examina o humor expresso por meio da linguagem corporal no contexto do grupo de teatro neo-burlesco Sexual Overtones. Ao analisar diversas técnicas, incluindo o uso da paródia, do exagero, do figurino e da maquiagem, considera as formas como o humor físico opera dentro de resistências contra-hegemônicas por meio do uso do prazer, do biopoder e das performances de novas subjetividades. No entanto, argumenta que o foco contínuo do neo-burlesco na exibição corporal e na objetificação estabelece parâmetros sobre os tipos de resistências que podem surgir.
Palavras-chave: Neo-burlesco, humor físico, gênero e sexualidade, resistência, contra-hegemonia.