Descrição
The investigation, methodologically referenced in action research, is linked to the set of research aimed at initial teacher education. Questioning the processes that occur in the internships, the study askshow the adaptations made during social isolation can contribute to reconfigure the practices to be constituted in the Mathematics Degree. Initially, the text traces the panorama of digital exclusion suffered by academics who live in rural areas. Then, he stresses that several courses have presented difficulties in adopting strategies for Environmental Education to take place. Finally, it describes and analyzes a university extension work carried out in a rural settlement of the MST, in central-western of Brazil. Then, it concludes that extension activities that occur in the internship or in compliance with Law no. 13.005/2014 can constitute strategies for digital inclusion and Environmental Education. ||A investigação, metodologicamente referenciada na pesquisa-ação, está vinculada ao conjunto de pesquisas voltadas para a formação inicial docente. Problematizando os processos que ocorrem nos estágios, o estudo questiona como as adaptações efetuadas durante o isolamento social podem contribuir para reconfigurar as práticas a serem constituídas na Licenciatura em Matemática. Inicialmente, o texto traça o panorama de exclusão digital sofrida por acadêmicos que moram em áreas rurais. Salienta que vários cursos de licenciatura têm apresentado dificuldades na adoção de estratégias para que a Educação Ambiental se realize e para que a Educação no Campo seja discutida. Finalmente, descreve e analisa um trabalho de extensão universitária realizado num assentamento rural do MST, no centro-oeste brasileiro. Então, conclui que atividades extensionistas que ocorram no estágio ou no cumprimento da Lei nº. 13.005/2014 podem constituir-se como estratégias para se garantir a necessária atenção à temas rotineiramente excluídos dos currículos das licenciaturas.