Descrição
The objective of the text is to problematize the relationships between the lines of force that influence contemporary curricular educational thinking, taking as a reference the Deleuze-Guattarian philosophical contributions, specifically the concepts of arboreal and rhizomatic. The categories curriculum, foundations, principles and lines of force are highlighted. Discusses the possibility of thinking about the concept of rhizome, applied to post-critical curricular theories. As a result of the analysis carried out, it is highlighted that post-critical curricular theories, through their principles and lines of molecular forces and escapes, promote a break with arboreal models present in the foundations of traditional and critical curricula. Rhizomatic thinking, averse to structures, offers a multiple, heterogeneous and critical approach to hierarchical thinking.
||O objetivo do texto é problematizar as relações entre as linhas de forças que agenciam o pensamento educacional curricular contemporâneo tendo como referência as contribuições filosóficas deleuze-guattariano, especificamente os conceitos de arbóreo e rizomático. São destacadas as categorias currículo, fundamentos, princípios e linhas de forças. Discute a possibilidade de pensar o conceito de rizoma, aplicado às teorias curriculares pós-críticas. Como resultado da análise feita, destaca-se que as teorias curriculares pós-críticas, por meio de seus princípios e linhas de forças moleculares e de fugas, promovem o rompimento com modelos arbóreos presentes nas fundamentações dos currículos tradicionais e críticos. O pensamento rizomático, avesso às estruturas, oferece uma abordagem múltipla, heterogênea e crítica ao pensamento hierárquico.