Descrição
This paper discusses the impact of new perspectives of native language teaching and learning. In this sense, it is focused on projects that take not only the social practice but also the student’s demands as the starting point for methodological actions. It addresses a literacy project carried out in the Institutional Scholarship for Teaching Initiation Program (PIBID) at the Undergraduate Portuguese Course from UFSC. The mentioned project was developed through a research-action (Thiollent, 2008) in a secondary education third year class of a public school. The results suggest that the students’ lack of engagement may have been due to the distinction between school and family literacy practices, requiring a methodological redefinition in the formulation of new literacy projects.||Este artigo discute as implicações das novas perspectivas do ensino e aprendizagem de língua materna, em especial o trabalho centrado em projetos que tomam a prática social e as demandas dos sujeitos como ponto de partida para as ações metodológicas, e se volta para a análise de um projeto de letramento realizado no Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) do curso de Letras Português da UFSC, que se deu por meio de uma pesquisa-ação (Thiollent, 2008) em uma turma de terceiro ano do Ensino Médio de uma escola pública. As conclusões levam a crer que a falta de engajamento dos alunos pode ter se dado em função da distinção entre práticas de letramento escolares e familiares, demandando ressignificações metodológicas na formulação de projetos de letramento.