Descrição
This article presents an analysis of the construction of the character Lord Fanny, from the comic book The Invisibles, published by Vertigo – a DC Comics publishing label. Written by Grant Morrisson, the series was not only a new approach to the genre of superheroes but also a transposition of the worldview and of the author’s experiences, in order to transform our own reality – in the words of Morrisson, some sort of “voodoo doll”. Lord Fanny, in particular – a Brazilian transvestite witch of Mexican descent –, brought to the mainstream comics the aesthetic experience of the queer, breaking the standard heteronormativity common to the genre and bringing the series proposal closer to Serge Moscovici’s proposition on the fundamental role of Mass communication in the transformation of the current representations in society.Keywords: comic books, social representation, queer.||Apresentamos uma análise da construção da personagem Lord Fanny, da história em quadrinhos Os Invisíveis, publicada pelo selo Vertigo da editora DC Comics. Escrita por Grant Morrisson, a série não apenas foi uma nova abordagem do gênero de superheróis, como também uma transposição da visão de mundo e das experiências do autor, com o intuito de transformar nossa própria realidade – nas palavras de Morrisson, uma espécie de “boneco vodu”. Lord Fanny, em específico – uma bruxa travesti brasileira de ascendência mexicana –, trouxe para os quadrinhos mainstream a experiência estética do queer, quebrando o padrão de heteronormatividade comum ao gênero e aproximando a proposta da série à proposição de Serge Moscovici sobre o papel fundamental da comunicação de massa na transformação das representações correntes na sociedade.Palavras-chave: histórias em quadrinhos, representação social, queer.